Om het (toekomstige) verkeer van en naar de woonwijk De Groote Wielen in goede banen te blijven leiden, zijn er aanpassingen nodig aan De Blauwe Sluisweg en de Hustenweg. Nieuwe verkeersberekeningen van de toekomstige situatie geven daar aanleiding toe. In eerste instantie gaat het om het deel tussen de rotonde waar de fietsers onder de weg doorgaan (Hooghemaal) tot en met de kruising Hustenweg-Koornwaardlaan-Koornwaardstraat. Later volgt ook het weggedeelte tot aan de Empelsehoefweg. Het weggedeelte vanaf de Intratuin tot aan de snelweg valt in een ander -nog op te starten- project.
Inloopbijeenkomst 4 december 2024
Op deze pagina vindt u de informatie die ook gepresenteerd is tijdens de inloopavond op 4 december 2024 bij Hof Eyghentijds. Een informatieve en aangename bijeenkomst waar zo’n 40 bezoekers op af kwamen. Zij gingen in gesprek met diverse experts (verkeer, geluid, milieu) van de gemeente.
Onderstaande afbeelding voldoet (nog) niet aan de toegankelijkheidseisen. Lukt het niet om deze te lezen en/of te begrijpen? Wij kunnen je daarmee helpen. Neem contact met ons op via degrootewielen@s-hertogenbosch.nl.
Q&A Over PaneelWaarom is het aanpassen van De Blauwe Sluisweg en Hustenweg nodig? Kan het geld niet beter geïnvesteerd worden bij de grote rotonde Bruistensingel omdat het hier vaak vast staat?
De voornaamste reden voor het herinrichten van De Blauwe Sluisweg en de Hustenweg is de vergroting van het woningbouwprogramma van het plandeel Noord (en dan met name in de Noordoosthoek). Vanwege de grote vraag naar woningen heeft het gemeentebestuur het voornemen om daar 2300 tot 3000 woningen toe te voegen. Omdat De Blauwe Sluisweg en Hustenweg moeten blijven voorzien in een veilige en vlotte afwikkeling van verkeer, zien we op basis van toekomstberekeningen dat een herinrichting (opwaardering) nodig is. Op die manier voorkomen we dat deze weg vastloopt met verkeer en er mogelijk sluiproutes dóór de woonwijk ontstaan. Ook het bestemmingsplan verplicht ons om dit op orde te brengen.De ogen zijn ook gericht op de grote rotonde bij de Bruistensingel: deze valt binnen een ander -nog op te starten- project genaamd ‘Bereikbaarheid Oostelijke Gemeentedelen’. In dit project staat de (auto)bereikbaarheid van de oostelijke kant van de gemeente centraal. Het streven is om in 2025 te starten met de voorbereidingen, nu er duidelijkheid is vanuit het Rijksproject MIRT A2 Deil – Vught.
Wordt er rekening gehouden met milieukwesties bij het aanpassen van de weg, zoals geluid- en luchtkwaliteit?
Ja, wij houden hier rekening mee. Gedurende de inloopavond van 16 april en de daaropvolgende reactieperiode hebben we veel (verschillende) feedback hierover ontvangen.
Er komt een passende oplossing voor geluid. We hebben daarvoor met verschillende aspecten rekening gehouden. Zo hechten de bewoners van de woningen tegenover de weg waarde aan behoud van een vrij uitzicht en een groen karakter. Daarnaast is het zo dat deze route qua geluidsbelasting sowieso zou toenemen vanwege de oorspronkelijke beoogde groei van de wijk. Wij als wegbeheerder moeten voldoen aan de geluidswetgeving bij het wijzigen van de weg. We zorgen er dan ook voor dat we voldoen aan de geldende normen voor het wegverkeerslawaai.
Om de kwaliteit van de leefomgeving zoveel mogelijk te verbeteren, heeft de gemeente ervoor gekozen om de geluidsmaatregelen te toetsen aan de nieuwe Omgevingswet. De Wet geluidhinder schrijft voor dat geluidsmaatregelen pas verplicht zijn bij een geluidsstijging van meer dan 2 dB. De gemeente heeft er bewust voor gekozen om de strengere eisen van de nieuwe Omgevingswet te hanteren. Bij de geluidsberekeningen is rekening gehouden met de geplande snelheidsverhoging naar 70 km/u op de Blauwe Sluisweg en de toename van het verkeer. Deze berekeningen zijn uitgevoerd vanaf de huidige situatie, wat betekent dat het verkeer nu dubbel is meegenomen in de analyse.
Om in alle aspecten te voorzien, wordt het volgende uitgevoerd: ten eerste werken we met een ‘stiller asfalt’-deklaag. Ook plaatsen we twee geluidsschermen zo dicht als mogelijk bij de geluidsbron. Met een maximale hoogte van 1 meter zijn deze voldoende hoog om veel geluid af te vangen en tegelijkertijd kan men eroverheen kijken. De geluidsschermen krijgen een ‘groene look’, waardoor ze goed opgaan in de omgeving. De geluidsschermen hebben als bijkomend ecologisch voordeel dat na plaatsing bepaalde diersoorten niet meer de weg oversteken.
Gaat de oostelijke landweg nog door en kan je niet beter hierin investeren?
Het gemeentebestuur heeft een paar jaar geleden besloten niet te investeren in een oostelijke landweg. Na een onderzoek dat samen met de wijkraden is doorlopen, is door een gerenommeerd bureau geadviseerd om meer te concentreren op het opwaarderen van de westzijde van de infrastructuur. Hieruit volgt het -nog op te starten- project Bereikbaarheid Oostelijke Gemeentedelen. Onlangs heeft het Rijk besloten om voorlopig geen investeringen te doen in de A2/A59. Dit kan mogelijk leiden tot een verhoogde belasting van het onderliggende wegennet. Momenteel onderzoeken we de impact van dit besluit en beoordelen we of de gevolgen ervan dusdanig nadelig zijn dat eerdere plannen opnieuw overwogen moeten worden.
Hoeveel verkeer gaat er op De Blauwe Sluisweg/Hustenweg rijden?
Deze weg is bedoeld om veel verkeer af te wikkelen en is in de basis al ingericht om de toekomstige woningbouw (en dus ook verkeer) van de woonwijk op te vangen. De schatting van de intensiteit, na volledige realisatie van De Groote Wielen, is ongeveer 16.000 mvt/e – 25.000 mvt/e per werkdag, afhankelijk van het wegvak. Ten zuiden van de Blauwe Sluisweg rijdt er nu ongeveer 11.000 mvt/e per werkdag. Op de tekening staan de intensiteiten vermeld per wegvak, na volledige realisatie.
De realisatie van de woningen duurt meerdere jaren. Voor het verkeer betekent dit dat we altijd de laatste technieken en metingen van dat moment aanhouden als basis voor de verkeersmaatregelen. Het kan dus gebeuren dat de huidige beoogde maatregelen op den duur weer moeten worden aangepast.
Worden er snelheidsremmende maatregelen genomen of wat gebeurt er überhaupt met de snelheidsregels? En gaat er ook op worden gehandhaafd?
De ontsluitingsweg, De Blauwe Sluisweg – Hustenweg, is bedoeld om veel verkeer vlot en veilig af te wikkelen. Daarbij is het belangrijk dat deze route aantrekkelijker is dan alternatieve wegen door de wijk, om sluipverkeer te voorkomen. Om deze functie te ondersteunen, wordt een maximumsnelheid van 70 km/u als passend beschouwd. Op dit moment geldt op De Blauwe Sluisweg een maximumsnelheid van 50 km/u, maar uit observaties blijkt dat er structureel te hard wordt gereden. Een snelheid van 70 km/u sluit beter aan bij het nieuwe wegontwerp en bevordert de doorstroming.
Op wegen met deze verkeersintensiteit wordt het toepassen van drempels, wegversmallingen of slingers niet aanbevolen. Dit zou zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming negatief beïnvloeden. Controle op snelheid is een wettelijke taak van de politie. De bereidheid om te handhaven is echter laag wanneer het snelheidsregime, zoals de huidige 50 km/u, niet logisch of geloofwaardig is.
Zal de aanpassing van de weg leiden tot veranderingen in de verkeersveiligheid?
Een andere inrichting van de weg, zorgt voor andere aandachtspunten. Ook in de toekomstige situatie zorgen we ervoor dat voetgangers en fietsers goed en veilig kunnen oversteken. Daar waar het kan, laten we de fietsers en voetgangers ongelijkvloers oversteken. Waar dat niet kan, richten we het zo veilig mogelijk in met meerdere oversteekpunten.
Waarom geen verkeerslichten in plaats van rotondes?
Verkeerslichten zijn een minder veilig alternatief dan rotondes. Ze functioneren tijdens spitsuren vaak best goed, maar in de daluren zijn ze minder efficiënt dan rotondes. Denk aan het negeren van roodlicht, wat tot onveiligheid leidt. Ook is de afloop van een verkeersongeval vaak ernstiger bij een kruising met verkeerslichten dan bij een rotonde, omdat de snelheid bij verkeerslichten meestal hoger is. Bovendien dragen verkeerslichten bij aan een ‘stedelijk wegbeeld’, iets waar we in De Groote Wielen juist terughoudend mee willen zijn voor het behoud van een dorps karakter.
Komt de bushalte bij De Groote Wielenlaan terug?
Bij de herinrichting van De Blauwe Sluisweg komt de huidige bushalte, die ooit als tijdelijke oplossing is geplaatst, te vervallen. In overleg met Arriva is besloten om de busroute alvast te wijzigen, vooruitlopend op de afronding van de wijk. Een alternatieve bushalte aan de Groote Wielenlaan is beschikbaar: halte Spirealaan.
Is er gekeken naar alternatieven om het autogebruik te verminderen?
Ja, de nieuwe wijk proberen we zodanig te ontwikkelen dat deze uitnodigt om vaker te lopen, de fiets te pakken of het openbaar vervoer te gebruiken. Zo is bijvoorbeeld de fietsroute naar het winkelcentrum korter dan voor de auto, is er openbaar vervoer aanwezig en onderzoeken we de mogelijkheden voor inzet van deelmobiliteit.
Hoe worden de bewoners verder betrokken bij dit project?
Op 16 april 2024 was er een inloopbijeenkomst over dit thema, gevolgd door een reactietermijn van een maand. Tijdens de inloopavond van 4 december 2024 hebben we (geanonimiseerd) reacties getoond en laten zien wat we er vervolgens mee hebben gedaan. Er volgen formele procedures waarbij het mogelijk is om te reageren op de ontwerpplannen. Dan is er ook een mogelijkheid om bezwaar en beroep aan te tekenen. Daarnaast moeten we voor het wijzigen van de weg een aantal formele procedures doorlopen waarop u nog bezwaar kan maken. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het verkeersbesluit en de wegdelen die buiten de verkeersbestemming zijn gelegen.
Wanneer worden de maatregelen uitgevoerd?
Ons streven is dat de maatregelen zijn uitgevoerd vóór 2027. De exacte fasering is op dit moment nog niet bekend. Zodra hier meer duidelijkheid over is, zullen wij u tijdig informeren.
U kunt reageren door een e-mail te sturen naar degrootewielen@s-hertogenbosch.nl (o.v.v. uw huisadres). Zet in de onderwerpregel ‘De Blauwe Sluisweg/Hustenweg’. Reageren kan tot 6 weken na de inloopavond van 4 december 2024.
Abonneer je op de nieuwsbrief of neem contact met ons op!